French

Posted: Aprilie 11, 2008 in Aberatii

„Baiser à corps perdu”.. nu primul cuvant ma fascineaza pe cat e ce urmeaza.. „à corps perdu”; chiar daca ma descurc bine cu traducerile, inteleg tot ce e scris, sunt capabila sa citesc carti in franceza.. nu pot traduce unele expresii si de-asta uneori as vrea sa le las asa. Evident, engleza e mai comoda si mai usor de inteles… Le fel cum imi e mie incoerenta.

Imi place sa ma joc cu intelesuri, sa vorbesc aiurea si sa nu spun nimic in zeci de pagini. De fapt, eu spun.. dar e nevoie de tabelul de coduri..

Bineinteles, mai sunt atatea expresii ce-mi scapa acum, asta imi ramane in minte, soptita de o voce copilaroasa, cu un usor defect de vorbire, dintr-un serial dublat. In franceza.

Nu sunt asa grozavi francezii.. Ni se spunea intr-un curs.. imi scapa care anume, ca nu am resimti de aceeasi maniera oamenii in propria cultura, fata de oamenii dintr-o cultura straina. Si mi-am amintit ce spuneam mereu cand eram intrebata cum sunt oamenii pe aici: „miserupisti”. Inca cred asta si sunt convinsa. O idee inteleasa recent, m-a facut sa vad altfel lucrurile. Frica. Se pare ca ii ghideaza. Nu mi se pare neaparat credibil sau vizibil, dar fiind din afara sistemului, nu pot intelege… si asa, ei cu totii imi par reci, chiar daca zambesc cand un nene canta fals si strident la acordeon, daca dau bani lui nenea ala din coltul tunelului care agita castronelul lui cu monezi, daca zambesc unui copil ce tot ia cutii cu guma de mestecat pentru a le pune in caruciorul ei… si chiar multi alti „daca”. Ei imi par in continuare reci, iar viteza pe care nu o pot mentine alaturi de ei, ametitoare, deranjanta..

Multe ma intriga la ei si ma enerveaza la culme, ii detest uneori si.. si nu, nu tin sa ma intorc acasa. Mi-e frica sa ajung acolo si nu mi-e dor. Deloc. Imi place primavara de aici, ma incanta papadiile prea galbene si ador nastureii. Iar cand gasesc un coltisor realizat de niste oameni, proiect comunitar… sunt in extaz. Si ma intrebam de ce vreau sa prind totul in poze. Nu stiu.. in afara de a impartasi.. de a incerca sa fiu mai buna.. Nu stiu.

” <<Parle mon cher, ça te fait du bien>> mais c’est des conneries tout ça!” lipseste intonatia, lipseste umorul serios, lipseste persoana. Ador proful si nu o sa il mai prea vad.. saptamana urmatoare si dupa… poate la examen. Mai greu sa aleg un singur prof preferat.. am un prof si-o profa.

Si pana la urma francezii se dovedesc geniali, amuzanti, isi fac treaba cu seriozitate, stiu povesti colorate de limbajul profesional.. De fapt.. astia sunt doar profii.. restul.. heh, restul sunt o masa de oameni de care fug cat pot.. cei mai tineri decat mine imi repugna prin lipsa de cultura generala, chestii de baza, sau macar respectul de baza… cei de varsta mea imi par batrani si incuiati, iar cei mai in varsta decat mine, imi par asa de indepartati.. incat nici nu ii vad. Nu ca varste. Ii vad ca oameni care ma deranjeaza sau nu. Poate la asta ma rezum pana la urma.. A fi sau a nu fi deranjata.

Uneori tind sa ma revolt cand ei sunt luati in ras, cand sunt acuzati de diverse si imi amintesc ca nu sunt una de-a lor, chiar daca am auzit prea des ca sunt.. de la cei de acasa, asta e mai trist.

„Allez, dites quelquechose, un mot intéressant… toi, t’es anglaise!”

sau
” Armenian?” ” Nope, Romanian! ” „ooooo”

sau

” T’es de quelle origine toi?” „Roumaine” ” Ha? hongroise?” ” Non… roumaine” ” oh… il faudrait y aller, comme ça je devrais savoir parler Anglais”

Si sa nu iti vina sa le injuri, in dulshili grai.. Am fost luata de vreo doua ori de poloneza, sau ca as fi de pe undeva din Europa de Est. In general? Englzoaica, americanca, sau canadianca. Nici un neam care sa fie latin.. Oi avea accent, naiba mai stie.. vorbesc franceza cu accent englez… vorbesc roman cu accent frantuzesc, at times… it seems. Sunt poliglota in vorbire si in simtiri. Se pare.

Inca numar in romana, pentru ca-mi e la indemana, inca gandesc, liber, in romana.. citesc carti in romana, primite, toate… de la cine ma iubeste si ma cunoaste. Vorbesc si am lapsusuri in romana.. Mai rau e in franceza, unde nu pot vorbi mult sau in public, imi pierd vocea, tusesc, gatul meu e fortat si e mai rau decat asta vara, cu tusea mea cronica.

Sunt très strange.Et je m’en fous.

Lasă un răspuns

