Mai vino iar in gara noastra mica…

Posted: Martie 14, 2011 in Ganduri

Prin liceu scrisesem ceva despre Gara Mare (i se spune asa doar pentru ca e mai mare decat gara Bartolomeu) si stiu ca nu-mi era draga, desi era punct de intalnire.
Garile de aici sunt doar pasaje, orasul incepe mai departe de gata… sunt ca un fel de halte, ca Tohan…

Garile de aici imi sunt antipatice, in foarte mare parte…cele cu trenuri, ca statiile de metrou se intampla sa-mi fie simpatice (Bastille, Arts & Métiers, Bibliothèque).

Étoile e mare si cu prea multe iesiri, mi-a luat mult timp pana sa o dibuiesc pe a mea, sa merg pe un drum intortocheat, spunandu-mi ca celelalte variante sunt si mai urate. ( Dar de fapt mai era o varianta evidenta, pe care nu o luasem in considerare. Imi asum genele puternic feminine. )

Oameni de afaceri, femei trecut, cersetori, straini de toate neamurile, costume si zdrente se inghesuie pe bancile reci. Tragem toti cu ochiul la revista, cartea, punga, telefonul vecinului, radem subtil la cate un « al cui e numarul asta?! de la cine ma suni?! » si strangem din dinti la unison cand cate un A se opreste fioros scrasnind fara mila din rotile-i noi.
E o gara fara personalitate, e neinteresanta, dar e utila de cum iesi de acolo: Arcul de Triumf, faimosul Turn (si tot ce e pe langa) se vad imediat ce scoti capul din subteran.

Auber. Mi-e antipatica pentru ca da impresia de mizerie, saracie, de casa prost intretinuta. Si pe acolo dau de nenea de la France Loisirs care insista chiar si cand ii spunem ca FL suge. Iar magazinasele, tarabele instalate in mijlocul garii nu ma intereseaza neaparat, unde mai pui ca au si preturi nesimtite, demne de magazinele de marca.

Gara de nord. Valeu. Dupa un prof de-al meu e gara schizofrenilor. Tot felul de indivizi suspecti se perinda pe acolo, iar zona Garii de Nord e la fel de rau famata ca Gara de Nord din Bucuresti (mie, cel putin, mi-e groaza sa trec pe acolo). Nu am avut niciodata probleme (dimineata in care am decis sa tin piept unui prost-crescut nu se pune, mai ales ca a intervenit un jandarm) dar altii au avut. E gara prin care trebuie sa treci inspre si dinspre Saint Denis ( oras in care nu trec decat daca sunt absolut nevoita) sau Villiers-le-Bel (impreuna cu Sarcelles, sunt doua orase pe care le evit daca vreau sa raman in viata). E si gara de langa Barbés Rochechouart, o statie de metrou de care mi-e teama, de care mi-e groaza, dar prin care trebuie sa trec uneori. Cand sunt in metrou si ajung acolo, trag geanta mai aproape si ascund telefonul. Si nu fac asta pentru ca am auzit.. ci pentru ca asta e atmosfera generala: una foarte suspecta. Iesind din metrou esti inconjurat de tipi ce incearca sa vanda tigari, ti le baga in fata, chiar daca nu fumezi… Nu mi-au facut niciodata nimic, nu s-a luat nici naiba de mine, dar mi-e teama de ei. Sunt multi, sunt impreuna si probabil de-asta nici politia nu incearca sa intervina, si-ar lua-o si oricum a doua zi ar lua-o de la capat.

Desi nu e periculoasa in mod deosebit, faptul ca e centru cormercial si trec multe linii pe acolo (4,14,1,11, 7, A, B, D… si parca atat) face sa fie o zona foarte frecventata, iar sambata foarte multi baetasi de cart’er se aduna acolo si incurca lumea. Acolo mi-a rupt si unul sandaua, incercand sa treaca o data cu mine.. si a trebuit sa merg schiopatand pana acasa, pentru ca nu avea bani si eu nu aveam cum sa stau dupa el sa mearga sa ia bani, deci m-am ofticat, rau. Si acolo trec cei mai multi in spatele oamenilor cu bilete… si ma enerveaza.
Dar e gara cea mai nesuferita, chiar daca trec pe acolo destul de des din motive practice.

Mai e si Saint Lazare. O alta gara mare, mai ales pentru ca sunt si trenuri ce pleaca in afara zonei pariziene. Ceea ce face ca trecerea de la o linie la alta sa fie un adevarat chin, poate sa ia foarte foarte mult timp. Dar e gara noua, frumoasa, inca e curata si arata destul de bine, desi in partea de sus, la iesirile din metrou e crima in orele de varf.

De 4 ani de cand am venit in zona pariziana am trecut prin destule gari cu diverse si varii ocazii. Chiar daca nu am mentionat-o, Gare de Lyon mi-era deja cunoscuta inainte de a veni aici… acolo ajung TGV-urile ce vin din sud.
Cred ca de garile mari am cate-o amintire, de statiile de metrou, mai putin, prin unele doar trec, dar fiecare are particularitatea ei…
Si imi place in continuare sa ma plimb cu trenul sau cu metroul.

I’ve gone where I can forgot your name…

Comentarii
  1. Esk spune:

    Eu am trecut de 3 ori prin Villiers-le-Bel (cand mergem la socri nu se pune, ca stau aproape de iesire) si n-am murit. Da’ eram cu consortul si nu-i tocma mititel, deci cre’ ca nici asta nu se pune.

    • Alexandra spune:

      Nu, nu se pune.
      Ca si eu am trecut prin Sarcelles si nu am murit, dar am zis ca nu repet experienta.
      Nici in St Denis nu am murit, dar nu mi se intampla sa fiu imbracata din cap pana in picioare si imi scuipe unul „curva”…. In general tin la integritatea mea psihica (ce mai ramane din ea)

  2. Djinn spune:

    Bre, nu ma mai speria, ca nu mai vin p-acolo :p tocmai ce planuiam o preumblare pariziana (si extins franceza) cu trenul la vara, cu mama din dotare…

Lasă un răspuns

