Overbooked

Posted: Mai 7, 2011 in Ganduri

Sunt nume pe care le detest din principiu, altele care m-s dragi la fel.. si sunt nume care vin bine impreuna, sunt nume ce-mi suna a femeie batrana, a taran… nume cu rezonante varii si diverse, pe asocieri mai mult sau mai putin justificate.
Dar nu pot face un post intreg despre nume. M-am gandit la asta pentru ca am vorbit cu un amic mai devreme… Teresa e numele sotiei lui si e probabil singura persoana pe care o « cunosc » cu numele asta, dar imi place, pe motiv de Middlesex.

Am citit-o in romana si in franceza. Am facut-o cadou in franceza si prin intermediul sora-mii, in romana. Am recomandat-o pe unde am putut, pentru ca e o carte superba si ii pot fi recunoscatoare iubitei, pentru asta. M-a facut foarte curioasa cu ea si am devorat-o. Mi se intampla sa uit ca trebuie sa cobor la cate-o statie si imi dadeam seama in ultimul moment. Inchideam cartea si zambeam larg cat alergam inspre usa. Putine carti mi-au facut efectul asta.

Eu si cartile. Am impresia de déjà-vu. Dar africanii ( le peuple peul, in special) spun ca repetitia nu e un defect si desi nu am nici o legatura cu ei, o sa adopt ideea asta.

Daca nu ma insel, prima carte pe care am pus mana (si am detestat-o un pic) ca sa o citesc singura, a fost Hainele cele noi ale imparatului. Era o poveste frumoasa, am citit-o de foarte multe ori, dar trebuia sa copiez pasaje din ea, sa ma invat sa scriu.
Nu mi s-au citit/spus povesti, cel putin eu nu tin minte, decat o seara in care a venit mamaie la noi… aceeasi seara in care apartamentul le-a fost inundat.
Si a mai fost o ocazie, una singura, pe care o tin minte: tata imi citea Intamplari cu Alexandra, aceeasi carte din care am mai copiat pasaje.

Cartile s-au insiruit dup-aia… am citit ce am putut lua din biblioteca, ce avea dialoguri la inceput… dup-aia cele care aveau titluri interesante. Rar am lasat o carte neterminata, nu imi place sa incep un lucru si sa nu il termin.

Ai mei m-au certat cand au aflat de la verisoara mamei ca eu imprumut carti de la biblioteca… ar trebui sa le termin inainte de toate pe cele pe care le avem acasa. Numarul lor m-a impresionat cand eram mica… cred ca in cativa ani o sa il ating. Numaram din cand in cand, impreuna cu sora-mea, cartile de care dispuneam. Multe si frumoase. Dar a fost nevoie sa apelez la biblioteca pana la urma, aveam nevoie de carti in engleza, de exemplu, sau de romane pe care ai mei nu le aveau. Am imprumutat atat de des cartea de engleza adusa din State.. ce mi-a ramas in minte, insa, e doar ca era o reteta de bunica de mere acolo, se folosea paine… si cam atat.

La liceu? Nu aveam biblioteca. Luam cartile de la Judeteana si imi placea enorm sa merg acolo, sa caut in fise numele cartilor si sa incerc sa le gasesc. Cu toate astea, nu am citit foarte mult.

Iubirea de carte mi-a fost transmisa de la tataie, am mai spus-o. El avea multe carti, chiar daca erau comuniste… l-au facut pe tata sa vrea la randul lui carti. Le cumpara de la anticariat si imi placea sa mergem cu el. Mergea la anticariatul intre Univ si Teatru, pe o straduta ce taia bulevardele alea doua (nu, nu le mai stiu numele), langa cofetarie.

Ajunsa aici am facut o pauza foarte mare de la citit. Ma inecam in internet, in forumuri, jocuri… televizor, anime… descoperisem un univers cu totul nou, ce ma tinea departe de depresie, intr-o oarecare masura.
In 2004 am ajuns la socri si am pus mana pe o carte, pentru ca internetul era dat cu picatura, tv-ul era monopolizat de socru.. asa ca am luat Le monde de Sophie. Puteam sa aleg mai bine, zic eu. Dar cu nivelul meu de franceza, am reusit sa inteleg cate ceva.

A urmat Balzac, Flaubert.. clasici pe care trebuia sa ii citesc, intr-o zi. Au fost si carti in format electronic, povestile fratilor Grimm sau un Clive Barker (pentru care raman recunoscatoare si poftesc la mai mult) pentru a ma intoarce la cartile « adevarate »: Ann Rice. Chiar nu mai stiu care a fost prima carte cumparata aici.. sau din banii mei. Incercasem sa imi spun ca voi cumpara o carte pe luna, cel putin. Ma gandesc ca am depasit cota, de fapt, cu raziile mele amazon sau cate-un magazin tip anticariat.

Incerc sa ma stapanesc in ultima vreme, am enorm de multe carti pe care nu le-am citit: cele de sociologie (imi stau in gat), Lacan si cate un Freud neterminat, dar si foarte multe romane luate la pret redus… Cum as putea spune nu unui Hannibal Lecter la 1€? Sau Pendulul lui Foucault la fel, la pret redus? L’homme qui murmurait à l’oreille des chevaux? Carti mari si ieftine, trebuie doar sa stii unde sa te uiti. Am gasit si Scott Card, trebuie doar sa completez seria. Ah, ultima achizitie: Mark Twain, 10 books in 1. Sunt povestile in intregime, iar cartea are peste 800 de pagini si e enorma. Si sunt fericita, evident.

O sa raman legata de carti, pentru ca ma leaga de multe persoane. Nu mi-am gasit povestea in nici o carte si sper ca nu o sa gasesc, as fi prea tentata sa sar la sfarsitul ei, nu as avea rabdarea necesara, de care stiu sa fac dovada in unele situatii.
Nu fac « shopping », dar cumpar carti intr-un mod obsesiv, obsesional si uneori ma simt vinovata, pentru ca imi fac placere mie. Si atunci cumpar carti altora.

Intr-o zi nu o sa mai avem nevoie de pereti, o sa avem biblioteci ce o sa desparta o camera de alta. Carti de toate culorile, marimile, de toate varstele… cele ingalbenite de vreme o sa fie langa cele abia scoase de sub tipar si o sa fie in vreo 3-4 limbi, iar domeniile o sa fie atat de variate! Intr-o zi o sa fiu mare.

Comentarii
  1. Sa nu-ti uiti niciodata visele astea si nici sa nu le parasesti. Sunt cele mai frumoase lucruri din lume pentru viitor si nu merita abandonate in veci.
    Toate cele bune. Mi-a facut placere sa citesc.

  2. dan spune:

    Cum ar fi putut sa nu rezoneze cu asa o intensitate un roman ca Middlesex in sufletul unui psiholog?

    Toate cele bune!

Lasă un răspuns

