It’s me vs them

Posted: Septembrie 19, 2011 in Aberatii

Dupa o idee originala…

Francezii sunt reci, distanti, amari si uraciosi, mai ales parizienii.
Francezii sunt murdari si lipsiti de bun simt.
Francezii sunt inculti si generalizeaza fara jena.
Francezii cred ca sunt cel mai tare popor si limba lor e cea mai dificila dintre toate.
Francezii sunt grabiti, agitati si enervati, mai ales parizienii.
Parisul e un oras gri, murdar, plin de rahati de caine, de cersetori romani si prostituate ce vin doar din tarile din Est.
……let’s cut the crap

Sa fim seriosi.
Ce am spus mai sus e adevarat intr-o oarecare masura. Nu diabolizez francezii si nici nu ii ridic in slavi, cum considera unii romani (nu spui cine) ca ar trebui sa fac. Fiecare popor isi are partile bune si rele, fiecare popor are categorii sociale si deci categorii diferite de oameni: oameni care gandesc si oameni care gandesc mai putin, pana la deloc. Oameni bine crescuti pana la badarani si nu conteaza daca sunt in trening Adibas sau in costum Armani.

Poate ca am tendinta sa arat doar partile negative, pentru ca aud prea des « ce fain de tine ca stai in Paris » si cum ca Parisul e orasul romantismului si alte cliseuri de genul. Poate si pentru ca Denisa a fost atacata acum ceva timp (de altfel imi pun intrebari daca nu cumva am scris un post in directia asta dupa ce s-a intamplat…) si ca i s-a spus ca ar trebui sa ii fie rusine ca ii judeca pe cei care au primit-o in tara lor (evident ca au facut-o cu bratele deschise, in orasul in care curge lapte si miere si casele sunt din turta dulce). Sunt o fire negativa, asta nu e o surpriza. Cred ca am spus destule despre francezi, parizieni… destule lucruri negative. Adevarul e ca nu le pasa sa fie iubiti. Lor le e bine intre ei (majoritatii, evident, nu sunt toti la fel, unii sunt chiar bucurosi sa descopere alte tari si sunt aceiasi pe care ii intalnesc si-mi spun ca am un accent foarte dragut, nu ii deranjeaza, din contra) si e simplu sa stigmatizeze, cum o fac zilele astea « unul din 10 acuzatii adusi la tribul este roman ». Sa-mi fie ingaduit sa ma indoiesc de ce zicea nenea, se apropie alegerile, trebuie ca fiecare partid sa se arate mai grozav.
Chiar daca am avut peripetii, chiar daca sunt invitata destul de des sa-mi arat coltii (si degetul mijlociu), eu nu detest poporul asta. Nici nu ii ador. Nu o sa fiu frantuzoaica nici cand o sa scrie pe hartii asa; nu sunt de-a lor. Le accept regulile si obiceiurile, platesc impozitele si sunt bine crescuta la fel ca unii dintre ei.

Scriu mai corect decat multi din cei intalniti si poate ca citesc si mai mult decat ei, dar asta nu ma face speciala, sunt francezi care adora si devoreaza biblioteci intregi.
Putini din cunoscutii mei vorbesc engleza; multi nu vor sa incerce, e mandria asta nationala ca « daca vii in tara mea, imi vorbesti limba », regula pe care nu stiu sa o aplice cand ei sunt in vizita, dar e un defect ca un altul.

Pana la urma, ai lor sunt ca ai nostri, doar ca vorbesc o alta limba. Nu suntem asa diferiti; astia nu sunt mai buni decat aia, oricare ar fi ei. Raman oameni cu defecte si cu calitati, raman oameni ce-mi pot fi simpatici si cu care pot discuta indelung… si ma refer la oricare dintre astea doua tari.

Cred ca injur cu la fel de multa patima un politician francez si unul roman. Mi-e la fel de sila de saracia de aici ca de cea de acasa. Imi e la fel de urata birocratia intalnita.
« La noi » si « la ei » nu e asa de departe. Nu suntem mai buni decat ei, ei nu sunt mai buni decat noi. Facem ce putem sa supravietuim si atat. Fiecare padure isi are uscaturile, ca e Bois de Boulogne sau ca e padurea din Zarnesti. Ma oftica francezii cu multe si ma oftica romanii; le-as da peste bot in aceiasi masura daca m-ar jigni (probabil as sti sa injur mai colorat in romana, insa).

Sunt aici pentru ca asa a fost sa fie. Nu am venit dupa iarba mai verde… si-asa, e plina de pesticide si nu am bani pentru d-aia bio. Citesc cu mai multa usurinta in romana decat in franceza, dar termenii din psihologie i-am asimilat in franceza si nu in romana. Scriu in romana pentru ca nu excelez in franceza, pentru ca mi-e mai comod asa si nu pentru ca mi-e teama ca un jeg (nu spui cine) sa vina sa ma injure ca am renuntat la limba materna.
Raman romanca, brasoveanca, zarnesteanco-moldoveanca, oricare ar fi orasul in care decid sa imi pun cortul si nu o sa imi fie rusine niciodata sa spun de unde vin. Pentru ca nu am uitat. Sunt o provinciala, cum mi s-a spus odata, sunt chiar oleaca tarancuta; n-am aere si nici pretentii de doamna. Pentru ca pana la urma ei nu sunt atat de buni si minunati; nimeni nu e.

Comentarii
  1. arakelian spune:

    frumos ai scris.

    Eu as adauga un maare motiv pt cate te invidiez ca esti la Paris: muzeeeeeeeeeleeeee.

    • Alexandra spune:

      Multumesc :)
      Da, muzeele merita vazute, desi inca nu am reusit sa vad mai nimic, dar intr-o zi, cand nu o sa am atatea pe cap, o sa imi fac abonament si o sa merg la toate :) ca asa e frumos.

Lasă un răspuns

